Thinkersgate

Thinkersgate

fredag 16 december 2011

14-16/12 Big eye till kardemummadrömmar.

14/12 Onsdag
Vaknar upp i dag med ett öga som en biljardkula. "Holy Moses" jag höll på att skrämma mig själv å det kraftigaste. Trodde först Marty Feldman hade vaknat upp och gjorde ett gästspel hos mig. Men. nej det var bara jag. Stort svullet klotöga i rött, hade passat bättre i granen. Inte nice. Lite likt katten Gustaf, för att få till en lite ´gulligare´jämförelse. Bara att ringa jobbet och beställa omgående tid på sjukan. (Inte roligt att ringa till jobbet där det redan är ansträngt. Var redan 1 person minus och ingen vikarie. Kändes ganska hemskt att ringa och samtidigt veta att situationen blev omöjlig. Allt är så snävt så händer något är det som att se ett korthus falla). Väl på sjukan var det mycket folk i väntrummet. Jag ville inte gå dit som jag såg ut......så jag ställer mig i korridoren med ansiktet inåt väggen....och får komma in på ´el directo´. Bra! Läkaren konstaterar att jag har en rätt kraftig ögoninfektion som dessutom är mycket smittsam (upprepar han flera gånger). Då var det bara att sätta sig i självisolering ett tag och spruta in salva i ögat ett antal gånger. Jag ville iaf inte sätta näsan utanför dörren. Smyger med sprängdfylld soppåse när jag tror att de flesta låst för dagen. Hu! (Katten blev iaf inte rädd utan var lika gosig som vanligt. Han borde få hjältepris, den lilla pälsbollen).                                                               
15/12 Torsdag
Sover som en björn i idet. Jag är verkligen bra trött och är tacksam för denna sov och vildag. Ögat var inte mycket bättre i dag heller. Går inte ens att öppna på morgonen. Något bättre än dunderklistret "Sekund" finns i mitt öga. Blir att tvätta upp luckan ist. Blir inte mycket gjort i dag....vilar en hel del. Samlar dock ihop mig lite och fixar till lite mat (kyckling i satay krydda och quinoa....smakade riktigt gott. Jag kan visst laga skaplig mat....fast jag inte tror det). Sedan skrev jag årets julkort. Jag är sådan där lite `old fasion´och nostalgisk att jag tycker att fysiska julkort är så mycket mer än en mailrad. Någon har brytt sig, handlat kort, skrivit några rader (trevligt med personlig handstil) och köpt frimärke samt postat det. En hedervärd handlig....i vårt högteknologiska samhälle. Får senare ett telefonsamtal från en bekant som tar en bra stund. Kändes skönt med ostressad tid. 
16/12 Fredag                                                             
Sover som en björn igen, katten med. Han till och med snarkar som en björn, den lille lusråttan. Hoppas han får leva länge. Kan inte förstå hur det skulle vara utan denna snälla och gosiga gubbkatt. Han ska få något extra gott till jul. Han älskar böngroddar på burk. Smygvegetarian? I dag bakade jag kardemummadrömmar (så många m....m som i mums). Blev riktigt goda, nöjd......jag kan ju ibland. :-) Har gjort en deg till mina "rävlortar", som ska bli klara i morgon. (= avlånga korvar av chokladbollsmet som doppas i smält choklad och sedan strösslas). Jag har bakat till ´kung & kompani´. Smög ner med bilen så jag kunde posta ett kort (utomeuropa) när klockan var dags för fredagsmys.....alltså nästan folktomt. Bra. I övrigt är mycket obra. Denna glosögasmitta har ställt till det. Har kommit helt i ofas. Shit var ordet! Städade iaf myggholken o det känns skönt. Tycker om när det är nystädat och rent o luktar gott. Lade på julmattan (röd handknuten mjuk mysmatta). Har inte så mycket julprylar men lite finns. Nu kan jag inte göra så mycket mer än att vänta att ´Martyögat´ska rulla runt och bli normalt. Har varit lite seg i dag och då är det skönt att kunna gå till sängen/soffan och ta ett litet vil. Thanks...I say. 
Minusprotokoll;
1. Eldragning till värmepinnen uteblev (=betyder iskall isbil tsv).
2. Ingen färdig julklappsinköp. Embla + kompispresent fattas.
3. Inga matvaror inköpta för julmatsfix. Ganska tomt därinne i skåpet med allt.
4. Inget julbord (snyft i magen). Skulle suttit och ätit på Getå Hotell i em/kväll.
5. Avdrag på nästa lön. Inte kul heller.
Funderar just nu hur jag ska få ihop "livets sudoku"? Krånglig matematik. Men, det blir ju jul iaf....säger de. :-/

"May The Force Be With You"                                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar