Thinkersgate

Thinkersgate

måndag 16 januari 2012

13/1-16/1 Vad gjorde jag v 2, vad hände då?

13/1 Fredag och "tjugondedag jul/knut".
Urk, upp när klockan visar 05. Allt kommer att bli bättre när ljuset återvänder.
I dag var det "Tjugondedag knut" då granen åker ut! Vi hade julgransplundring med barnen. Dom tycker det är roligt med jullekar, speciellt de stora som kan hänga med. "Prästens kråka" är nog favoriten. De var duktiga på att bära julkulor o div fint och försiktigt för att lägga dem i lådan. Sist åkte granen ut...och in i garderoben till nästa gång, eftersom det är en återanvändningsgran. Bekvämt men jag saknar lukten. Även en liten ålderstigen returgran ´barrar´lite. Blev att sopa plastgransbarr. Sist blev det frukt och pepparkakefest, tabberas på egenbakade kakor. Mums!
Vår nya rektor hälsade på (ny åter igen) o adm. Nu har vi ansikte på varandra.
Den underbara solen visade sig och det sköna ljuset piggade upp.
Jag ÄLSKAR fredagar. Hem o mysa och veta att allt det gottiga är kvar....det är bara att pysa ut stress och vila....inte behöva tänka tid och om man orkar, ha en liten långkväll (man vill ju njuta fredag ordentligt). Så skönt. Kattgubben och jag myste ihop, båda lika njutningsbenägna. Läste ut veckans tidningar och annan rolig tidning som legat på väntning. Såååå sköööönt!! Bock och Tack!
14/1
Lördag och riktigt gråkallt. Kröp in i huset med. Burrigt. Skulle gått promenad men ägnade mig åt nyttigheter som inte hunnits (=orkats) med. Blev städning, tvätt och plock. Gillar´t efteråt....rent och pent. Städade bort julen och packade ner grejerna till nästa gång, om man är med då. Inte för att jag har så pimpat men stjärnor och annat fick semestra i källaren. Läste lite och kollade på kunskapskanalprogram om Arktis och Antarktis. Bra och intressant. Sedan blev det Spotify och musik. Nu funkar det igen och det tog jag på "allvar" :-) Fastnade en lång stund med "Stings" produktion, många underbara låtar. Den rösten är bland de bättre. Sov oroligt med konstiga drömmar?                                                             
15/1
Var det grått i går så var det värre i dag. Blåst och isregn. Hade bara inte lust att promenera. Har fortfarande problem med mina ögon och det vädret ogillas av dom. Blev mer nyttigheter ist. Strök upp tvätthög, bädda rent o fint, svarade på mail och städade på "glöm-ställen", bokhyllor, fönsterbräden mm. Läste och fixade raggmunk som jag varit så sugen på så länge. Mums är bara förnamnet! Hann börja på ny bok. Förberedde inför jobb och ny vecka. Kan inte förstå att jag har sådan "söndagsångest". Varför? Är det för att helegen försvinner så fort eller för stressen i arbetet? Tycker själv att jag ska sluta med det! Hade "självsamtal" med att njuta när man är ledig och strunta i morgondagen....den kommer ändå.
16/1 
....och så kom morgondagen. Vi fick veta att fler små barn kommer. Suck, det var nu vi tyckte att det var `lagom´med barn och att alla kom till sin rätt och att man hann med vart och ett på det vis man egentligen vill. Nu blir det "rullande bandet" igen och tokstresstrött. Stackars barn och lite oss med. Man för njuta de dagar vi har och vara glad för att de nyaste kommer in sig lite (har redan haft flera insk). 
Det var så halt i dag så jag fick åka i 40 max 50 km. Rena glasytan på vägen. Det kom någon slags regnis och var inte särskilt skönt att vara ute i. Barnen ville gå in. 
Jag slutade tidigt i dag (min bästa schemadag) och njuter detta. Måndag är jag ännu lite pigg sedan tar det slut mot mitten för att sluta på - i slutet. That´s life folks. Handlade och funderar på om det är rimligt att en limpa kan kosra 32:-? Byta till annat sen. Därefter tog jag en ´surdeg´jag laddat för. Ut med spisen och göra rent. Få ut den gick ju hyggligt och inte så snuskigt som jag trodde. Jag fyndade dock lite = 1 st leksaksbil, 1 st sax, 1 st stekspade smal, 1 st 50 öring, 1 st skruvmakaron spenat. Att få tillbaka den f-b spisen visade sig superknöligtsvårt. Skar mig på vassa kanten när jag skulle tvinga den tillbaka och sa en rad ord som hamnade i fulboken hos st Pär. Nu är det iaf gjort. Nästa gång hoppas jag att jag baxar in en nyare modell. Står på önskelistan. 
That´s all, over and out!                              
Recept på Raggmunk!!

2 dl vetemjöl

1,5 tsk salt

5 dl mjölk

1 st ägg

8 st vinterpotatis, ca 700g

Tillagning

Till raggmunkarna blandas den rårivna potatisen i en pannkakssmet. Gör först i ordning smeten. Mät upp mjölk och salt. Tillsätt hälften av av mjölken och vispa ihop det till en klumpfri smet. Vispa sedan i resten av mjölken och ägget.

Skala potatisen . riv den fint. Eller skär den i bitar och riv i en matberedare. Blanda genaste ner den rivna potatisen i smeten m så att den inte mörknar.

Bryn lite fett i en stekpanna. Grädda smeten som tunna pannkakor( knappt 1 dl smet per pannkaka) eller som stora plättar, så råkakor.        

"May The Force Be With You"   

1 kommentar:

  1. hej du fina sonja!
    en januarikram till dig och duuuuu raggmunk det ska jag baske mig ta mig att göra, så gott!
    varmkram lotten

    SvaraRadera