Thinkersgate

Thinkersgate

onsdag 11 januari 2012

11/1 2012 Nytt År och nya oförbrukade dagar........"vit tid" (= oplanerad).

11/1 Onsdag
Är nu tillbaka på "min sida". Nu är året 2012 ist och nya oförverkade dagar och "obunden" tid finns till förfogande. Nu har jag haft mitt mentala bokslut och summerat förra årets värdsliga händelser med dito för min egen privata del. Som vanligt fanns det både minus och plus, socker och salt....lite som livet är. Vissa bitar hoppas jag blir till det bättre, men de flyter som små drömmoln i mitt inre rum. Dom stora tankarna rör sig om hopp för både människor och miljö. Hopp för alla de som lider både fy och mentalt. De människor ute i världen som inte har tillgång till det mest basala och ofta inte ens har någon stadigvarande plats att bo på, ofta pga den ´ofred´som råder pga allt för många politiska (o religiösa) konflikter. Inte ska vi heller glömma att vi får allt fler även i vår egen del av världen där allt fler saknar bostad....och arbete. Det finns fattigdom även här (fattigdom som även kan mätas i de inre förhållanden och normer som gäller i våra länder). Därtill sätter jag hopp till ett globalt miljövetande och strävande för att skona och återge en friskare natur-miljö. Alla kan bidra. Det lilla blir till stort eftersom vi gör det tillsammans. Sortera sopor, handla miljömedvetet och försöka vara goda exempel för våra barn tex. Mycket hänger på våra politiker och deras vilja att verkligen v i l j a samarbeta.......allt kan inte tänkas eller räknas i pengar. Däremot att inte tänka..... kommer att kosta enorma pengar och värden i slutändan. Jag hoppas också att den inre temperaturen ska höjas för det har verkligen blivit kallt i vårt samhälle. Tänker på alla barn och gamla ´utan röst´. I hoppet om en godare och mer empatisk värld ingår naturligtvis tanken på våra djur och hanteringen av dessa. Jag hyser hopp om detta.....hoppet är det sista som vi överger!
                                                                                   
11/1 Onsdag
Nu är man tillbaka i ´normalfåran´. På ett sätt är det skönt. Man mår bra av rutiner (till viss del), sitt arbete, sina arbetskamrater (som jag har så fina), de underbara barnen, vardagen med sitt innehåll. Man uppskattar helgerna som en vilopaus och tid för ´egentid´. Ledigheten har gjort gott! Jag var mycket sliten och trött och kroppen har sovit sig igenom en stor del. Jag har varit lite kluven där. Tyvärr bär man med sig något slags dåligt samvete för att sova länge...och/eller mycket. En gammal spökande gen? Men, det behövdes. Jag/vi har tagit ut övertid där det minst ´skadade´(under julledighet då få barn vistades på förskolan). Tyvärr har vi fått ett slag över fingrarna och blivit omtalade att "vi som underordnade inte får göra så" = inte ta ut flera dagar i sträck. Saken är den att det har varit stört omöjligt att ta ut den med underbemanning och för många barn. Bättre sätt kan det väl inte bli = 0 kostander?! Vi har inte skrivbordsarbete som man kan lämna och gå. Vi planerar noga för sådana tillfällen = att inte ta ut med vik eller så att det drabbar verksamheten. Man måste se verkligheten innan man tar beslut som inte går att omsätta....i verkligheten.
Vi har börjat detta året med nya barn och inskolning. Just nu.....har vi mindre barn....alltså så många som vi eg ska ha. (Detta är föränderligt eftersom en kommun kan ändra "nyckeltalet" när de vill). Vi har genast sett den positiva effekten. En lugnare miljö som haft/har en stor positiv verkan. Mindre stress = mindre stressade barn och mer tid för grupp och enskild (mycket bra nu med nya barn i gruppen). Barnen har kommit mer till sin rätt med både mer utrymme, mindre konkurrens och plats för deras personligheter och utv i vardande. Jag är så glad för detta.....skillnaden.....att dessa små (1-2 år) kan få denna mycket mer harmoniska miljö. Jag hoppas (återigen) att vi kan få ha detta/vistas i detta ännu ett tag. Alla mår så mycket bättre!!!      

I kväll ska jag åter se programmet i Tv ang E-nummer. Intressant och bra upplagt program! Kunskap kan vinnas och omsättas. Detta är något som vi alla möter dagligen och det känns iaf mentalt bättre att veta vad jag läser om på produktens baksida (även om förstoringsglas skulle behövas ibland). Ju mer man vet desto bättre och medvetna val kan man göra. Somligt som man tidigare varit oroad över kan man släppa, medan annat bör undvikas. 
That´s all for now. Nu ska jag fortsätta att skriva in saker i min kalender och börja ockupera tid.

"May The Force Be With You"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar