Thinkersgate

Thinkersgate

torsdag 2 februari 2012

2/2 Buuuurrrrr.....

2/2 Torsdag                                                                                                      
Buuuurrrr, vad kallt det blev. Det har ju varit en riktig mild vinter tills nu, men idag vände det ordentligt. -13 g säger de som bor utanför centralorten att det var i morse och nu på kvällskvisten trycker det till. Jag passade därför på att "glasgjuta" en stund. Det blev lite av stundens infall så därför fanns inte så mycket hemma, typ "pimpmaterial". Men jag har ställt ut två bakformar med hål i = för värmeljus och en rund form med en mindre i som jag färgat i grönt (enda hushållsfärgen hemma). Jag rörde inte om färgen och hoppas därför på lite transparens här o där. Snyggt hade varit att ha blommor, blad, ris, fina silverkulor, girlanger o dyl. Ska det bli kallt i helgen ska jag hitta på lite mer. Bästa hinken står under altan och det var lite för mörkt för att leta sig fram i krypande ställning. Blev...not. Har gjort grejer på vår avd (frsk) med vatten i mjölkförpackning, sandformar, liten hink och engångshandskar. Barnen la i stenar i några och så färgade vi också en del. De blå blev riktigt fina och stenarna blev häftiga däri. Vi har inte så stora barn ( 1 -2,5 ung) men de tyckte det var kul. De större barnen tyckte de var spännande och ville gjärna ta dom med sig när de gick ut senare på dagen. Kul, enkelt, spännande och billigt! Det går riktigt bra med alla vaxade förpackningar om man inte har något annat. Glöm inte gummihandskar o liknande, det blir riktigt roliga saker. Nu väntar jag med en barnslig förväntan till i morgon!

I går och i flera dagar har jag läst om styrdokument på alla nivåer samt läroplan för frsk (med alla riktlinjer, mål och ska....genomföranden (hur är upp till oss). Det är så kompakt med fakta att det bara går runt i huvudet. Har läst dem tidigare men kan ev få redogöra för dem under löneförhandlingarna och då vore det bra att kunna det utantill (men tyvärr fastnar det inte riktigt på min hårddisk....fast jag så gärna vill). Har hållt på i många dagar för att banka in det. Nu kan man grunderna sedan länge men ordalydelserna är annorlunda och en del av innehållet i o m den reviderade upplagan. Vissa delar poängteras mer och ansvaret på oss är större. Målen är höga men de är strävandemål. Tyvärr går det lite konflikt i att ha stora barngrupper och högt ställda mål (många). Man kan bara göra så gott man kan med en vilja och medvetenhet.....och det är det vi gör.

Måste ta itu med mina "gråtögon". Har besvär med ´flödiga ögon´och det vill inte ge sig trots div kurer. Blir ´doktore´igen och troligen remiss till ögonklinik. Urk, jag är inte så förtjust i sjukhus o sånt. Har lite ´tung deg´att göra först som tandis och ´tuttpressning´ plus ATP på kvällen i nästa vecka. Kattgubben behöver lite omsorg också med en tur till vet. Vet inte riktigt i vilken ordning jag ska ta det. Ska fira med ngt gott när allt är gjort.....och med ngt ännu godare om allt går bra. Vad....ja, det ska jag fundera på. Just nu är jag väldigt sugen på något ´räkigt´och ngn god dessert...glass och bär? Ibland får man lov att självbelöna sig lite. Done and over.


"May The Force Be with You"                                        
                          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar